EVC is de kortste route naar het APK-Keurmeesterschap

Voor een garagebedrijf is het aantrekkelijk om de Algemene Periodieke Keuring (APK) zelf uit te voeren. De eigenaar hoeft de keuring dan niet uit te besteden aan een collega-garagehouder, en hem daarvoor te betalen, én het is goed voor de klantenbinding. Je moet dan wel beschikken over het APK-Keurmeesterschap.  Hoe kun je dat als ervaren techneut/ automonteur snel regelen? Door een EVC-procedure te volgen. Duncan Spier, adviseur bij EVC Centrum Nederland en voormalig APK-Keurmeester, vertelt over de voordelen van EVC. "EVC is lang niet bij alle garagehouders bekend", vertelt hij. "Als ik ze erover vertel hoor ik vaak: Als ik dát eerder had geweten…"

Het is zonder meer handig om zelf APK-Keurmeester te zijn of enkele gecertificeerde eerste monteurs in dienst te hebben. "Vaak loopt er bij een garage maar één APK-Keurmeester rond," vertelt Duncan. "Die mag dus eigenlijk niet ziek zijn of met vakantie gaan. Garagehouders doen er daarom goed aan meer eerste monteurs het Branchecertificaat APK-Keurmeester te laten behalen. En voor die eerste monteurs is het zelf ook interessant. Als APK-Keurmeester verdien je meer, je hebt binnen de autobranche meer aanzien en je kunt er veel kanten mee op. Er is nu immers een grote behoefte aan APK-Keurmeesters. Kortom: het is goed voor je marktwaarde."

'De APK is een momentopname'
Ben je monteur en heb je veel ervaring in de autotechniek, dan wil dat nog niet zeggen dat je een APK mag én kunt uitvoeren. Duncan Spier: "Een APK is een momentopname. Er zijn ongeveer 150 punten waaraan een auto wettelijk aan moet voldoen en die moet je allemaal kennen. Je loopt alles na en maakt een ritje om het rijden en remmen te testen. Zelf heb ik het vak niet uit boekjes geleerd, maar van een ervaren automonteur. Die ging 20 minuten voor een motorkap staan om te luisteren. En dan zei hij: laat de auto maar tegen je praten, laat hem maar vertellen waar hij pijn heeft. Zo ging het vroeger. Maar je moet natuurlijk wel met de tijd meegaan. Nu heb je niet alleen te maken met benzine, diesel en gas, maar ook met hybride en elektrische auto's. Er komt nu veel meer elektrotechniek bij kijken. "

EVC brengt uitkomst
De animo om weer naar school te gaan is niet altijd groot. De lust om langdurig in boeken te moeten duiken ontbreekt, en de factor tijd speelt ook vaak een rol. Dat laatste geldt zeker voor een garagehouder die naast onderhoud en reparaties ook de administratie en boekhouding op zich neemt. Gelukkig is er een EVC-procedure die ervaren automonteurs in staat stelt om hun opgedane kennis vanuit de praktijk aan te tonen. Daarmee komt het APK-keurmeesterschap sneller binnen handbereik.

Je kracht als uitgangspunt
Duncan: "Het voordeel van EVC? Er wordt niet gekeken naar wat je nog moet leren, maar naar wat je al weet. Er wordt beredeneerd vanuit iemands kracht. Dat maakt EVC interessant voor monteurs die al voldoende kennis en ervaring in huis hebben. Die heb je niet als aan auto's sleutelen je hobby is, maar alleen als het je werk is. Alleen dan heb je immers te maken met testapparatuur, zoals een emissiemeter. Je kennis maken we aantoonbaar. Daarna meld je je bij het IBKI - het instituut voor examinering en certificering in de mobiliteitsbranche - om examen te doen en je APK-Keurmeesterschap te behalen. Beheers je nog niet alles? Vul je kennis dan eerst aan met een brede opleiding en behaal je diploma MBO 3 Eerste Autotechnicus. Met het Ervaringscertificaat dat je na afloop van de EVC-procedure ontvangt, verdien je vrijstellingen. Daarmee duurt die opleiding een stuk korter."

EVC voor jou zinvol? Doe de Quickscan
Wil je weten of EVC voor jou zinvol is? Doorloop dan de Quickscan op onze website. Aan de hand van je antwoorden ontvang je van ons een persoonlijk advies, waarmee je concreet uit de voeten kunt. Vragen? Vul dan het contactformulier in. Dan bellen we je zo snel mogelijk terug.